Nieuws/Verslagen 2010
2010: FIA EK - Maggiora - Italie

FIA EK - St. Igny de Vers - Frankrijk

25-26 sept. 2010

Na een week van hard doorwerken was de Skoda toch zo goed als nieuw.
Velen stonden vol ongelof te kijken wat we klaar gemaakt hadden. De Skoda was ook bijna nieuw.

De vrije training en de tijdtraining gingen goed in de series wat minder.
Uitvallen door afgebroken bout van de dynamo en een keer een gebroken draagarm maar deze werdt snel door enkele monteurs van Fejfar gerepareerd want we hadden geen nieuwe meer.

Verder mocht Rob geen finale rijden omdat hij twee keer was uitgevallen.
Maar voor ons was dat niet zo erg we hadden weer gereden met de Skoda en dat hadden we een week geleden niet gedacht.

Groetjen team van Kuringe en tot volgend jaar!

2010: FIA EK - Reparatie bij Team Fejfar in Tsjechie

De reparatie...

In de week na 18-19 sept. 2010

In Tsjechie aangekomen bij het team van Vaclav Fejfar werdt er meteen begonnen want we waren iets te laat.
We hebben daar een paar moeilijke maar toch nog fijne dagen gehad.

Dat er veel gedaan moest worden was wel duidelijk, maar het is ons dan wel gelukt met hulp van Fejfar en zijn monteurs,
Donderdag avond kon de Skoda in aanhanger en naar Maggiora in Italie.

Groeten team van Kuringe.

2010: FIA EK - St. Igny de Vers - Frankrijk

FIA EK - St. Igny de Vers - Frankrijk

18-19 sept. 2010

Nadat de Skoda weer was nagekeken in Esch zijn we goede moed na Frankrijk vertrokken.
Aangekommen eerst wat rond gekeken en onze plaats verkent alles was nieuw.
De baan verkend daarna Skoda ingeschreven alles was nieuw ook de taal.
Met een beetje spanning op na de keuring alles was voor ons nieuw, maar dat viel allemaal mee.
Ze vonden het een zeer mooie Skoda.
Zaterdag 's morgens vrijen training alles ging goed daarna tijdtraining Rob zetten hier een 8 tijd algemeen neer.
Eerste manche tweede startrij en eindigde als zevende.
Zondag's tweede manche zevende startplaats en eindigde als vierde.
Rijders voorstelling dit was nieuw voor ons.
Derde manche vierde startplaats na een aantal ronde wordt Rob flink geduwd,
slaat zeven keer over de kop iedereeen was muisstil, duurde even voordat Rob uit de Skoda kwam eerst de vooruit er uitgetrapt.
Gelukkig had Rob zich niet erg gestoten, de hulpdienstenwaren ook snel ter plaatsen.

Skoda grote schade, einde eerste EK...

Nadat de Skoda herkeurd was is deze vrij gegeven en mochten we kijken wat we konden doen.
Mike Callaghan zei ga na Fejfar in Tsjechie die kunnen de Skoda wel maken zodat je in Italie weer kunt rijden.
We dachten dat kan niet maar hebben dat toch maar gedaan de Skoda moest toch gemaakt worden.
In Tsjeche aangekomen bij Fejfar zijn we heel vriendelijk ontvangen.
De Skoda ging ommiddelijk de werkplaats in en gekeken wat er gedaan moest worden erg veel.
Maar na wat regelwerk en een dag of drie hard werken, konden we de Skoda donderdagavond weer in de aanhanger zetten.
Bijna niet te zien dat deze een paar dagen zoveel schade had en wij op weg na Italie.
In Italie konden velen niet geloven dat dit de Skoda was van de koprol.

Groeten team van Kuringe.

2010: VEKA NK - Zuidland

NK Zuidland

Eindelijk was het dan zover. Na 2 weken hard te hebben gewerkt konden we donderdag ochtend met de Skoda gaan testen.
In eerste instantie zouden we dit doen bij familie de Haas in Kerkdriel, maar door de vele regenval zijn we uitgeweken naar het terrein van de familie Kuijpers in Ravenstein. Ook hier was het nat maar begaanbaar.
Toen iedereen aanwezig was ( Sjaak & Patrick Spies, Mike Callaghan, Jullian, Willem Rademaker en natuurlijk ons eigen team) kon de motor gestart worden en de eerste meters gemaakt worden. Na enkele ronden en wat aanpassingen ging de Skoda als een speer. Nog een paar keer de start oefenen en het was in orde, maar bij de derde proefstart begaven twee homokineten het. Alles opgeladen en weer naar de garage, waar we de problemen hebben opgelost en de auto schoon hebben gemaakt.

Vrijdag aan het eind van de ochtend zijn we afgereisd naar Zuidland. Daar had de weergoden rekening gehouden met de NK, want de baan lag er super bij en het rennerkwartier viel ook wel mee. Na alles op te hebben gezet ben ik mee gaan helpen met het parkeren van het rennerkwartier, want het was immers door onze eigen club (ACCGeffen) georganiseerd. Tijdens het rond rijden met de Quad kwam ik regelmatig langs onze tent waar het aardig druk was i. v. m. de belangstelling voor de Skoda. (heb zelfs 's avonds nog een lampie erbij moeten hangen zodat men nog steeds kon kijken).

Eerste manche tweede serie eerste startrij. Lampen op rood launch controle aan lampen uit en....... de Skoda bleef staan tot onze grote schrik. Eenmaal achter de tractor terug bij de tent bleek al gauw dat er weer twee homokineten stuk waren. Dus toch iets te veel vermogen in een keer op de wielen. Na deze te hebben vervangen zou Rob bij de volgende start, omdat hij dan toch op de derde rij stond de auto eerst wat laten rollen en dan pas het gas erop. Zodoende kon hij toch rondjes rijden en wennen aan de auto.

Tussen de tweede en de derde manche in alles even nalopen en toen kwamen we er ook achter dat er wat mis ging in de startprocedure. De derde manche zou Rob op de vierde rij starten in plaats van de tweede. Hij zou echter wel weer op volle sterkte starten en dit ging deze keer ook gewoon goed.
Na enkele ronden was er een herstart op de baan en doordat Rob inmiddels wat mensen was gepasseerd stond hij nu tussen de deelnemers in. Dit hield in dat hij weer vol moest starten en dat deed hij dan ook, want de Skoda vertrok als een kanonskogel. Deze manche uit gereden bleek dat Rob zich niet had geplaatst voor de finale, maar dit was ook niet belangrijk voor ons. Deze dag zou immers een test zijn voor coureur en auto.

Rob was dan ook uitermate tevreden over hoe de dag was verlopen en kon met een goed gevoel voor het eerst sinds 10 jaar met een pilsje in z'n hand vanaf de zijlijn naar de finale van de toerwagens kijken. Achteraf bleek er na de finale weer een hoop tumult te zijn en weer een protest, dit keer tegen Breederland. Gelukkig hoeven wij deze verwijten naar elkaar allemaal niet meer mee te maken en is onze volgende wedstrijd een EK in Frankrijk. Hierdoor zullen wij ook niet op het laatste NK verschijnen, omdat deze twee wedstrijden tegelijk vallen.

Vol goede moed op naar Frankrijk.

Groeten team van Kuringe.

2010: VEKA NK - Lopik

NK Lopik

Na hard werken was het toch niet mogelijk voor ons om met de Skoda in Lopik aan de start te verschijnen.
Dus de Kever maar weer opgelapt en vrijdag aan het begin van de avond afgereisd naar Lopik.
Wat een genot om eindelijk weer eens een cross in de beurt te hebben.
Eenmaal aangekomen het terugkerende ritueel van alles opzetten, klaarzetten en keuren.
Zaterdag morgen eerste manche, er werd weer in 2 series gestart.
Rob had een goede start, maar door bijna geen remdruk te hebben kon hij niet laat genoeg remmen voor de eerste bocht en verloor hierdoor wat plaatsen.
Zich knap terug te hebben gereden werd hij toch nog derde.
Remblokken voor vervangen en het systeem toch nog een keer goed ontluchten.
Tweede manche, mindere start maar toch midden in het veld.
Na drie ronden met Fred Stout te hebben gevochten kon Rob hem toch binnen door steken en werd uiteindelijk 5e.
Weer klaagde Rob erover op het laatst bijna geen remdruk meer te hebben.
Na alles gecontroleerd te hebben bleek er een remklauw voor lek te zijn, gauw een nieuwe gehaald en deze gemonteerd.
Het was een dagje van de remproblemen.
Derde manche laatste startrij, goede start en Rob zat er weer in de kop bij.
Na Leon Kammeraad voorbij te hebben gedaan lag Rob op de vierde plaats.
Op jacht naar de derde plek, bij het aanremmen voor bocht drie was Leon zo gefocust op Rob dat deze volledig zijn rempunt miste en de BMW achter in de Kever tikte, waardoor Rob twee keer over zijn dak ging.
Na weer geland te zijn op z'n wielen kon Rob toch nog de manche uitrijden.
Het was gelukkig voornamelijk plaatwerk wat schade had opgelopen en niet de motor.
Leon kwam meteen z'n excuses aanbieden aan Rob en ze konden uiteindelijk mekaar weer de hand schudden.
8e plek in de finale, Peter Breederland was iets te fanatiek en maakte een valse start.
Doordat Veldhuizen in de chicane een fikse koprol maakte was het code rood en kregen we een volledige herstart.
Opnieuw was Rob goed weg met de start en kwam als vierde bocht uit.
Deze plek hield hij tot aan de finishvlag.
Doordat Peter de eerste keer een valse start had gemaakt werd hij terug gezet in de uitslag, waardoor Rob een plekje doorschoof naar de derde plaats.
Al met al weer een perfect resultaat met die oude luchtgekoelde motor zonder pjiew pjiew.
We zullen weer alles op alles zetten om de volgende NK in Zuidland wat georganiseerd wordt door onze eigen club Geffen met de Skoda te verschijnen.

Groeten team van Kuringe.

2010: VEKA NK - Den Horn

NK Den Horn

Het was vrijdag vroeg in de middag toen we richting Friesland vertrokken voor alweer de derde NK van het seizoen.
Toch blijft het een pokken eind rijden naar het noorden vanaf het o zo gezellige Brabant.
Eenmaal aangekomen was het snel alles opbouwen en de kever keuren.
Het werd geen latertje deze avond.
De volgende ochtend weer vroeg uit de veren.
Er waren weer voldoende toerwagens, waardoor we weer in 2 series starten.
Het rechte stuk was toch wel iets te lang voor de kever, de turbo jongens kwamen aan het eind voorbij.
Rob werd als 7e afgevlagd.
Zowel de tweede als de derde manche gingen allebei niet van een leien dakje, wat resulteerde in een tweede startrij in de finale.
Het licht op groen en daar vertrok het veld op naar de eerste bocht.
Het is van Leeuwen die de eerste plek in handen heeft als de pech weer bij hem toeslaat.
Kools die op dat moment tweede lag rijdt nu ineens voorop met Veldhuizen in z'n kielzog.
Ook bij Veldhuizen gaat het even later mis en belandt even in de wal, waardoor deze verder terug zakt.
De top wordt getergd, want niet veel later gaat het bij Kools met de stuurinrichting iets mis waardoor deze ook flink terug valt.
Overgebleven man aan de kop van het veld is Breederland en hij wint ook deze NK.
Als tweede wordt verassend Barg die voor het eerst deelneemt aan een NK en Rob finisht als derde met van Vliet achter zich.
Al met al toch tevreden over de prestaties van het kevertje op deze baan.
's Avonds nog enkele biertjes genuttigd, maar voor we konden gaan slapen moesten we nog snel even wat tenten afbreken in de stromende regen (nat tot op de onderbroek) zoals wij dan zeggen.
De zondag morgen het laatste beetje nog op ruimen en we konden weer vertrekken naar het o zo zonnige en o zo gezellige Brabant.
Met in ons achterhoofd de gedachte dat dit wel eens de laatste keer met het kevertje zou kunnen zijn, want we zullen er alles aan doen om op de volgende NK in Lopik met de Skoda te verschijnen.

Groeten team van Kuringe.

2010: ACC GeffenNK - Kerkdriel

2 uren cross 19 Juni Kerkdriel

Zoals het de laatste paar jaren al gaat deden we ook dit jaar weer met 2 auto's mee aan de 2 uren cross in Kerkdriel.
Beide auto's hadden ook niet al te veel onderhoud gehad en werden zo weer uit de hoek getrokken.
Robje en Mark reden mee onder de 1600 en Rob en ik (Jeffrey) reden mee boven de 1600.
Rob en Robje zouden de spits afbijten. Al na een kwartier zagen we dat er iets mis was met het rechter voorwiel van Rob.
Na een 35-40 minuten haalden we Rob binnen voor te tanken en konden we controleren wat er met het wiel aan de hand was.
Het achterste draagarmpunt was afgebroken en hing los.
Hier konden we nu toch niets aan doen en we besloten te wisselen van rijder en wel te zien hoe lang hij het nog vol zou houden.
Rob gaf ook aan dat de motor niet er goed meer liep.
Eenmaal op de baan had ik inderdaad al snel in de gaten dat de motor geen dubbeltje meer waard was (Horten en stoten).
Roeien met de riemen die we hadden.
Robje en Mark hadden inmiddels ook gewisseld, na een half uurtje rijden kwam ik binnen om te tanken.
Rob zei "blijf maar zitten en rij zolang je kunt er vallen er steeds meer uit".
Het was echt vort naatje pet met de motor en ik zag dan ook wel eens Mark voorbij komen, omdat hun gewoon geen enkel probleem hadden.
Ongeveer een kwartier voor tijd kwamen de beide pace cars de baan op, want iemand had er toch een flinke stuiter gemaakt waardoor er de ziekenwagen even bij moest komen.
De wedstrijd leiding besloot daarop de wedstrijd achter de pace cars af te vlaggen.
Wat een feest beide auto's hadden de finish gehaald, maar hoe zou de uitslag zijn?
Nadat het bier rijkelijk vloeide en de barbecue vol met vlees lag gingen we naar de tent voor de prijsuitreiking.
We waren precies op tijd want ze begonnen met de 10e plek voor de categorie onder 1600.
Robje en Mark waren uiteindelijk 6e.
Toen wij, de spanning hing in de lucht 10, 9, 8, 7, 6, nee wij waren maarliefst 5e.
Het was een groot feest en we hadden het allemaal super gedaan.

Groeten team van Kuringe.

2010: VEKA NK - Holterhoek

NK Holterhoek

De enige NK op een zondag, waardoor we pas zaterdags vertrokken.
Het was ongeveer 1 uur toen Henri, Antoine en Bart zaterdagmiddag met de vrachtwagen en crosswagen (kever) vertrokken richting de achterhoek.
Rob en Ik (Jeffrey) gingen pas aan het eind van de middag omdat we nog moesten werken.

Aangekomen in Holterhoek stond alles al klaar en konden we meteen aan tafel schuiven. Er was een aparte keuring voor de toerwagens dit i. v. m. de diskwalificaties in Haarle.

Wij hadden naar aanleiding daarvan ook de nodigde maatregelen genomen.
Zondagmorgen eerste manche: er hing een bepaalde spanning in de lucht.
Hoe zou het gaan vandaag, krijgen we na afloop weer een hoop ellende, gaan sommige onder ons inderdaad van de baan gedrukt worden of zal alles wel mee vallen.
Rood licht uit en de kanonnen vertrekken, bij de eerste bocht gaat het al meteen mis. Rene van Vliet stuurt in en wordt door Richard Kools op zijn achterscherm geraakt, waardoor van Vliet enkele malen over de kop slaat... Code rood.
Bij de herstart gaat Rob als een speer en wordt als eerste afgevlagd. Deze baan is gemaakt voor de Kever.

Tweede manche finisht Rob als 2e en de derde manche wint Rob weer.

Door deze resultaten mag Rob als eerste kiezen in de finale.
Goed weg met de start en als tweede bocht uit achter Breedeland.
Net voor de eerste doorkomst gaat het fout met Richard Kools, deze beland in de wal en wordt gevolgd en geraakt door Besselink ook Kammeraad kan ze niet ontwijken en schiet ook zo langs hun de wal in.

Nog negen over voor de herstart. Rob heeft weer een goede start en komt weer als 2e bocht uit.
Bij het insturen van bocht 3 maakt Rob een klein inschatting foutje, omdat er net gesproeid is en tolt van de baan. Rijdend nu op plaats 8 kan Rob beginnen aan zijn inhaal slag.
Voor ons allen duidelijk te zien was hij hier ook aardig op gebrand en reed sterk naar voren.
Willem Slob was de eerste die van het podium moest wijken, maar Rob nam geen genoegen met een derde plaats en ging ook nog op jacht naar Toon Kooremans.
Met nog 1, 5 ronde te gaan pakte Rob ook Toon en reed tweede.
Inmiddels had Breedeland al een dusdanige voorsprong op gebouwd dat deze te ver weg was om ook nog verschalkt te worden.

Hoe zou het zijn gegaan zonder de pirouette? Al met al waren wij allen dik tevreden als je van een 8e positie zo terug rijd naar de 2e plek.

Vervolgens geen poes pas achteraf en we konden redelijk op tijd weer vertrekken naar het o zo fijne Brabant.

Groeten team van Kuringe.

2010: Skoda Fabia in aanbouw

Vordering van de Fabia...

2010: VEKA NK - Haarle

NK Haarle

Na een strenge winter waarin we rustig alles klaar konden maken mochten we weer van start.
Dit keer in Haarle voor de eerste NK van het jaar.
Omdat de Skoda nog niet helemaal klaar was besloten we met de Kever te gaan rijden om toch zoveel mogelijk punten te pakken.
De dag begon slecht, Rob vertrok vanaf de derde start rij en kon zich naar de vijfde positie rijden.
Toen hij terug op het rennerskwartier was bleek dat hij niet terug kon schakelen naar zijn tweede versnelling.
Na dit afgesteld te hebben ging Rob in de tweede manche vanaf de tweede start rij zeer slecht van zn plek en dook als laatste de eerste bocht in, hij kon zich echter wel naar voren rijden en als derde finishen.
Wederom terug in het rennerskwartier bleek Rob alleen maar de derde en de vierde versnelling te hebben.
Na lang kloten hadden we eindelijk de juiste afstelling te pakken en alle versnellingen konden weer gebruikt worden.
In de derde manche stond Rob op de eerste rij en vertrok zo vlug dat zelfs de lampen hem niet bij konden houden en dan ook nog niet uit waren toen hij eronder door reed.
Hij eindigde als derde, maar werd terug gezet naar de laatste plaats voor een valse start.
Schakelen was nu wel goed.
De kever klaar gemaakt voor de finale want Rob stond hier wel in, maar dan op de negende plaats (tweede start rij).
Toen de lampen uit gingen had Rob een super start en dook als derde de eerste bocht in het was een heftig gevecht met de Ford van Kools maar Rob wist de derde plaats toch tot aan de finish vol te houden.
Toen begon de ellende.
Protesten en keuringen van de TC waren het gesprek van de avond.
Wat uiteindelijk resulteerde in een zwarte vlag en verlies van punten.
We zijn inmiddels hierop in beroep gegaan en nu is het maar afwachten hoe de officiele uitslag zal worden. (wordt vervolgd).
Wat een superweekend was eindigde toch in een nachtmerrie.
Hopelijk gaat het er de tweede NK anders aan toe.

Groeten team van Kuringe.

2010: Karten in de achterhoek

Bij de foto's staan meer foto's.

2010: Skoda Fabia in aanbouw

Vordering bij Spies Metaal Service...
Bij de foto's staan meer foto's.

2010: Skoda Fabia in aanbouw

Vordering bij Spies Metaal Service...

 
2010: Skoda Fabia

Dit gaat de kleurstelling worden!



Verslagen 2009 :: Klik hier!