Nieuws/Verslagen 2009
Kampioensfeest Esch
Kampioenschap feest 14 November

Zaterdag morgen waren we met alle teamleden druk in de weer om de werkplaats om te toveren in een feestzaal.
Om een uurtje of 12 een lekkere kop erwtensoep en een worstenbroodje en onze magen waren gevuld om er weer flink tegen aan te gaan in de middag.
Dit viel allemaal reuze mee en rond een uurtje of drie was het meeste wel gedaan.
Alles was na wens: de vrachtwagen, kever, wc wagen, nieuwe motor met versnellingsbak, diskjockey en natuurlijk de frietkar.
Vanaf half 9 begonnen de genodigde binnen te druppelen en totaal waren er ongeveer een 120 personen geweest.
Halverwege de avond wou Ria van Kuringe even een korte speech houden en daarop volgend hebben we alle sponsoren even naar voren geroepen en een bedankje mee gegeven.
Wij hopen dat al die genen die geweest waren het naar de zin hebben gehad, want voor ons was het in ieder geval een geslaagd feest.

Langs deze weg willen we graag iedereen nog even bedanken voor de gezelligheid en de kadootjes!

Groetjes team van Kuringe
NK Visvliet
NK Visvliet

Normaal gesproken zijn jullie van ons een uitgebreid verslag van het NK weekend gewend, maar nu even een korte samenvatting.
In de eerste manche finishte Rob als 2e, in de tweede manche weer als 2e en in de derde manche als 1e.
Hierdoor had hij de eerste plek in de finale, maar kwam 30 meter voor de finishvlag tot stilstand (versnellingsbak vast).
Maar wat maakt het allemaal uit...

We zijn Nederlands Kampioen Toerwagenklasse!

Groetjes team van Kuringe


Filmpje van de Finale in Visvliet!
NK Halle
NK Halle

Het was weer vrijdagmiddag toen we richting de achterhoek vertrokken.
Na alles te hebben opgebouwd hadden we lekker gegeten en nog wat gedronken en gekletst.
Het begon te regenen en dit hielt het dan ook de hele nacht vol, waardoor wij ook redelijk betijds in bed lagen.
Weer vroeg uit de veren en ons klaar gemaakt voor de eerste manche.
Het was een drukke serie de Toerwagens met 15 deelnemers.

Rob mocht van de eerste rij starten en had een goede start, doordat er nog gras op de baan stond was in een mum van tijd het zicht nog maar beperkt tot 10 bij 15 zovol zat de voorkant bedekt met zand en gras.
Tuchter reed weer eerder van de baan en was het dus rijden met het "koppie" voor Rob.
Hij finishte als 4e.

In de 2e manche had Rob weer een goede start en dook samen met Kooremans de eerste bocht in toen van Vliet binnendoor kwam gezeild en de Kever op het voorwiel raakte waardoor het stuur uit Rob zijn hand sloeg en deze uitweek naar buiten en daar iemand anders links achter raakte.
Met flink wat schade kon Rob toch zijn weg vervolgen en werd 8e.

Het was volop sleutelen tijdens de manches in de regen om de kever weer klaar te maken voor de derde manche.
Om in de finale op de eerste rij te staan moest hij in de derde manche goed finishen dat deed Rob ook en werd afgevlagd als 2e.
Tuchter stond tot onze verbazing wel weer aan de start in de derde manche, na de tweede manche in het verschiet te hebben laten gaan.
Hierin kwam hij echter weer tot stilstand met een enorme rookpluim vanuit zijn auto.

In de finale stond Rob op de eerste rij met de beide Breederlandjes en Veldhuizen.
Tuchter had zich niet geplaatst voor de finale en we wisten dat we flink wat punten uit konden lopen op Marco.
Het was een spannende finale, Veldhuizen was weg met Peter Breederland en Rob had Nico Breederland in zijn kielzog.
Vooraan was het stuivertje wisselen en Rob kon Nico goed achter zich houden tot aan de laatste bocht waar Rob achter Frank Nijhuis terecht kwam en niet uit de spoorvorming weg kon.
Zij aan zij kwamen ze de bocht uit en gingen op de finish af.
In fracties van enkele centimeters wist Nico de Suzuki net iets voor de Kever te plaatsen, zodat Rob als 4e eindigde.

We staan nu bovenaan in het NK kampioenschap met 16 punten voor op Marco Tuchter.
Het zal een spannende wedstrijd worden in Visvliet waar de beslissing zal vallen.
Maar een podium kan ons niet meer ontgaan, daar waar iedereen in het begin van het jaar dacht dat de Kever niet meer mee zou kunnen, flikken we het toch maar weer.

Groetjes team van Kuringe 
2010: Skoda Fabia in aanbouw

Vordering bij Spies Metaal Service...

NK Reutum
NK Reutum

Zaterdag middag reden Henri en Keesje aan.
Onderweg zouden ze zich bij van Grieken en Kuijpers voegen en samen richting Reutum rijden.
Rob en ik reden 's avonds pas aan nadat we nog een dag gewerkt hadden.
Aangekomen in Reutum hadden Henri en Keesje alles al opgezet en zaten op hun gemak wat te eten met van Grieken.
Rob wou de kever gaan keuren, maar het was stervens druk bij de keuring, zodat we besloten eerst maar een rondje over de baan te lopen.
Even later is hij toch de kever gaan keuren en kreeg tot zijn grote schrik te horen van Maria dat hij een junior examen moest afleggen, omdat hij weer eens een keer een grote mond had gehad.
Toch het examen met succes afgerond en daar werden wat pilsjes op gedronken.
Zondag morgen begon een of andere goochem om 7.00 uur door de microfoon te bleren dat je nog kon keuren. (een keer of twintig)
Al met al zijn we even daarna toch maar opgestaan en ons klaar gemaakt voor de wedstrijd.
De eerste manche vertrok Rob vanaf de tweede rij.
Na de eerste bocht lag hij derde en was in gevecht met de Scirocco van Steenman.
Zowel Rob als Steenman werden voorbij gedaan door de Mitsubishi van Ton van Leeuwen die tweede werd achter de Subaru van Rene van Vliet.
De Scirocco van Tuchter verliet eerder de baan en zou de hele dag niet meer ten tonele verschijnen.
De tweede manche had hetzelfde resultaat en Rob finishte weer als vierde.
Met de derde manche in het vooruitzicht wisten we dat we goed moesten presteren om in de finale op de eerste rij te mogen starten.
Vanaf de derde rij had Rob een super start en kon als derde de bocht in duiken.
Later in de manche wist hij ook nog de BMW van Kammeraad te passeren om als tweede afgevlagd te worden.
Dit was een goed uitgangspunt voor ons starten vanaf de eerste rij in de finale met in ons achterhoofd dat we nu belangrijke punten in konden lopen op Marco Tuchter.
Eenmaal gestart gingen de Mitsubishi en de Subaru er vandoor en reed rob daarachter.
Deze waren heftig met elkaar in gevecht en Rob kon vrij gemakkelijk zijn derde plaats handhaven tot aan de finish.
Het was een super weekend geweest voor ons, bijna geen schade aan de kever en nu een gedeelde eerste plaats in het kampioenschap samen met Marco Tuchter.
Op naar de volgende NK in Halle.

Groetjes team van Kuringe 
NK Kerkdriel
NK Kerkdriel

Het was vrijdagavond toen Rob, Keesje en ik (Jeffrey) richting Kerkdriel vertrokken.
Henri en Antoine waren al aanwezig en hadden de vrachtwagen al op zijn plek staan en de tent en dergelijke al opgebouwd.
dus toen wij arriveerde hoefde Rob alleen nog maar te gaan keuren en konden we onze honger stillen met een barbequetje van de familie Kuijpers en onze dorst lessen met een koel biertje.
Op tijd naar bed want het zou er de volgende dag wel om gaan spannen.
Eerste manche mocht Rob van de eerste rij starten, dit ging op zich goed, maar door problemen met de remmen moest hij toch diverse plaatsen in het verschiet laten gaan en finishte als 7e.
Tweede manche ging stukken beter en Rob werd als 4e afgevlagd.
Derde manche ging weer niet zoals we wilden, Rob werd net voor de chicane klem gereden en gelanceerd maar kon wel verder rijden en finishte hier als zesde.
Het zou erom spannen of we in de finale zouden staan, omdat hun maar met 10 man de finale reden i.v.m. het aantal rijders.
We waren 9e en moesten even flink sleutelen om de Kever klaar te krijgen, want achter zat er een kromme as onder en voor was de aandrijfas geknikt.
Startend vanaf de laatste rij ging Rob de finale in.
Breederland, Kools en van Vliet reden elkaar uit de wedstrijd door te proberen met zijn drieen tegelijk de chicane te pakken.
Hierdoor kreeg Rob nog wel even een wiel op zijn auto die er een paar ronde later voor had gezorgd dat het stuur was vast geslagen en Rob zo de zandwal in dook.
Met een forse ruk aan het stuur kwam deze toch weer los en kon hij de wedstrijd weer verder voortzetten.
Kooremans kwam ook nog stil te staan en zo schoof Rob toch weer een plaatsje op.
Uiteindelijk finishte we als 5e.
Niet geheel ontevreden na zo'n teleurstellende dag.
We staan er nog steeds goed voor in het totaal klassement en gaan er nog steeds voor.
Nu even rust naar het volgende NK en tijd om de Kever op te knappen, want deze heeft wel erg veel geleden deze NK in Kerkdriel.

Groetjes team van Kuringe 
6-7 juni 2009
Weekend Kerkdriel

Het was vrijdagavond rond een uurtje of 8 toen Rob en ik ( Jeffrey ) richting Kerkdriel vertrokken.
Dit is echter maar 20 minuutjes vanaf ons rijden.
Wij hadden een auto bij voor de 2 uur race en Mark zou zaterdagmorgen de andere auto meebrengen samen met de quads van de kids.
Na alles op zijn plek te hebben gezet hadden we nog wat gedronken en zijn toen redelijk op tijd naar bed gegaan.
Zaterdag morgen Rob moest gaan keuren en ik kon nog wat langer in bed blijven want ik hoefde pas bij de vooropstelling van de start te helpen.
Inmiddels was Mark ook gearriveerd en hij zou mij komen helpen op de vooropstelling.
Gedurende de dag kwam de rest van het team binnen gedruppeld.
Rond een uur of half 8 kon de 2 uren race van start gaan, we deden mee met 2 auto’s.
Rob en ik in de klasse boven 1600 en Henri, John en Robje in de klasse tot 1600.
Rob en Henri beten de spits af en gingen allebei goed totdat Rob Henri even in de rondte duwden. ( wat hij trouwens wel op voorhand had gezegd ).
John ging als tweede rijden en ook Rob en ik wisselde, alles ging van een leien dakje en ook Robje reed goed.
Henri had het wel vort gezien en hoefde niet meer, Rob en John wisselde om voor de tweede keer te rijden. Met ongeveer nog een half uur te gaan kwamen ook Robje en ik weer aan de beurt, dit ging ook vrij goed totdat ik een kwartier voor tijd stil kwam te staan met een afgebroken voorwielophanging.
Robje haalde het wel gewoon tot de finish.
Na een lekkere barbecue zijn we naar de prijsuitreiking in de feest tent gegaan.
Ons team tot 1600 werd 4e en wij eindigde als 8e.
Er werd echter niet minder om gedronken.
Zondag nog wat spulletjes opruimen de clubwedstrijd nog gezien, die werd afgelast van wegen de heftige stortbui en we konden weer op huis aan.
Het was in ieder geval weer een geslaagd weekend voor allen.

Groetjes team van Kuringe 
NK Zuidwolde
NK Zuidwolde

Vrijdag kwart over 4 vertrokken we vanaf Esch richting Zuidwolde.
We hadden het verkeerde tijdstip om op de weg te zitten en deden maarliefst 3 uur over 170km. Hoera voor het wegennetwerk in Nederland!!!
Rond kwart over 7 half 8 kwamen we aan in Zuidwolde, waar van Grieken voor ons een plaatsje had vrijgehouden.
Dit was helemaal aan het uiterste einde van het rennerskwartier.
Gauw de Kever keuren en de spullen opzetten zodat de barbecue aan kon.
Na het eten kwam ook ome Rien inmiddels aan met zijn camper.
Toen deze ook op zijn plaats stond kon het drinken beginnen.
Vanaf 12 uur gingen we druppels gewijs naar bed, sommigen onder ons maakten het echter wel heel laat (uurtje of 5 in de ochtend).
Zaterdag morgen begon goed, toen Rob naar de start wilde rijden deed de Kever het niet.
Dit was snel opgelost door de massa schakelaar te vervangen.
In de manche was Rob flink in gevecht met de Porsche van Kooremans om de derde positie.
Rob won dit en finishte als derde, maar werd als tweede gekwalificeerd door een valse start van Veldhuizen.
De Kever kwam onherkenbaar terug en was zwart in plaats van het bekende groen.
Dit kon ome Rien niet over zijn hart verkrijgen en begon de Kever te wassen, met name de reclame van "van Kuringe".
De tweede en de derde manche wist Rob ook telkens als tweede te finishen wat resulteerde in een vierde startplek in de finale.
Mooi op de eerste rij samen met Veldhuizen, Tuchter en Breedeland.
Rob had een goede start en was als eerste weg, echter aan het einde van het rechte stuk moest hij toch zijn meerdere erkennen aan Veldhuizen en Tuchter.
Hij was wel mooi in strijd met Breedeland voor de derde plaats, maar doordat Rob op een gegeven moment de bocht iets te wijd pakte schoot de Suzuki binnen langs.
In deze volgorde werd er ook gefinisht: Veldhuizen, Tuchter, Breedeland en Rob.
Ondanks een vierde plaats waren we toch dik tevreden met z'n allen en staan we er nog steeds goed voor in het kampioenschap.
's Avonds nog even wat gegeten en gedronken en toen redelijk op tijd naar bed.
Zondag waren we rond een uurtje of acht wakker en zijn we begonnen met onze spullen in te pakken, waarna we rond een uurtje of negen konden vertrekken vanuit Zuidwolde richting Brabant.
Zonder problemen en al te veel schade kunnen we weer op naar het volgende NK van onze eigen club ACCGeffen.

Groetjes team van Kuringe 
2010: Skoda Fabia in aanbouw

Aktie bij Spies Metaal Service...

2010: Skoda Fabia

Gaat dit de kleurstelling worden???

ACCZuid / KNAF - VEKA NK Ysselsteyn - 26 april

NK Ysselsteyn

Het was Zaterdag 25 April rond een uurtje of vier toen wij richting Ysselsteyn vertrokken. Omdat dit niet zo heel erg ver van ons vandaan is deden we er met de vrachtwagen een klein uurtje over.
Eenmaal aangekomen was het de crosswagen lossen en de tent opzetten.
Rob kon de auto gaan keuren en wij konden ondertussen de barbecue alvast opwarmen.
Aangezien het nogal druk was met keuren deden ze er nogal wat langer over, waardoor enkele van ons al hadden gegeten voordat de rest terug was.
Dit mocht echter de pret niet drukken en de alcohol werd al volop geschonken.
Bij onze cross collega Sjors van Grieken deed 1 van de twee remlichten het niet, maar dit werd even vakkundig door een mannetje of tien opgelost.
Na genoeg eten en alcohol achter onze kiezen te hebben gingen we zoals gewoonlijk een voor een naar bed.
Zondag de dag waarop het moest gaan gebeuren.
Het was te merken dat sommige onder ons toch weer een beetje gespannen waren voor de eerste NK.
Na de junioren waren wij aan de beurt met de toerwagens.
Het waren twee series van acht auto's en wij zaten in de tweede serie op de tweede startlijn.
De start van Rob was iets minder maar dit maakte hij al snel goed.
Het was stuivertje wisselen op de baan en we finishte als derde.
Dit ritme zouden we de hele dag ongeveer aanhouden, want in alle manches kwamen we als derde over de finishlijn.
Dit resulteerde wel in het feit dat we in de finale niet van de voorste startlijn mochten beginnen, maar vanaf de tweede.
Rob wist dat hij er maar eens goed voor moest gaan zitten en een goede start nodig had.
Dit deed hij echter ook en kwam als derde op de eerste bocht aan.
Na wat flinke gevechten met de Mitsubishi van Ton van Leeuwen kon Rob zich toch wat van hem los maken en op zoek naar Peter Breederland die op dat moment tweede lag achter Marco Tuchter.
Voor de tweede plek hoefde hij toch wat minder moeite te doen, omdat Breederland even over zijn dakkie ging.
Deze posities konden ze vol houden tot aan de finish waar ze werden afgevlagd.
We waren allemaal dik tevreden met dit resultaat.
De eerste punten voor het NK waren weer binnen.
Na alles te hebben opgeruimd zijn we naar de prijsuitreiking gegaan en vervolgens weer vertrokken richting Esch, nadat we onderweg toch maar weer even een hapje hadden gegeten.
Vol vertrouwen en zonder al te veel schade kunnen we op naar het volgende NK.

Groetjes team van Kuringe

HACC - Keijenborg - 19 april

Geen finale in Keijenborg!

Het was weer een vroege zondag ochtend toen Rob en Henri mij om 7.30 uur ophaalde onderaan de afslag Liempde.
Eenmaal weer onderweg richting de Achterhoek kwamen we tot de ontdekking dat niet alleen in de F1 en A1 wagens een turboboost knop zat, maar ook in onze Scania.
Dit leverde maarliefst een vermogenswinst op van 1 a 2 km/h.
Na ongeveer anderhalf uur rijden kwamen we aan in Keijenborg.
We waren mooi op tijd zodat we rustig de auto konden gaan keuren en ons inschrijven.
Langzaam aan werd het drukker in het rennerskwartier en zagen we op de startlijst dat we met maarliefst met 12 toerwagens zouden starten.
Hieronder ook een bekende van de NK's, Marco Tuchter met zijn Volkswagen Scirocco.
Bij de start opstelling van de eerste manche zagen we tot onze grote verbazing dat Marco er niet bij stond, dit was i. v. m. een klein technisch mankement wat echter wel te verhelpen was.
Eenmaal van start gegaan dook Rob als eerste de bocht in en kwam er ook weer als eerste uit, maar op de voet gevolgd door een Volkswagen Golf.
Dit kwam doordat er bij Rob in de eerste bocht zijn stofbril van zijn helm afschoot, waardoor hij verder moest zonder Bril.
Na stuivertje wisselen met de Golf gaf Rob de Kever toch nog even flink de sporen waardoor hij toch als eerste finishte.
In de tweede manche stond Tuchter ook aan de start en stond hij samen met Rob op de laatste start rij.
Toen het licht op groen sprong knalden ze er met zijn tweeen vandoor, Marco als eerste op de voet gevold door Rob.
Dit hielden ze vol tot aan de finish.
Bij het dubbelen van wat achterblijvers bleef Rob met zijn achterscherm aan een achterblijver hangen nadat deze naar binnen stuurde, omdat hij Rob niet had gezien
De derde manche mochten ze beide vanaf de eerste start rij beginnen, Rob was als eerste weg maar kon niet voorkomen dat Marco aan het einde van het rechte stuk toch nog voor Rob als eerste de bocht in dook.
Rob kon goed volgen, maar nam na enkele ronden meer afstand.
Terug gekomen in het rennerskwartier gaf Rob aan een vreemd geluid te horen in de voorwiel aandrijving.
Na alles gecontroleerd te hebben besloten we om niet verder te rijden met het oog op de NK in Ysselstein.
Dit tot groot ongenoegen van Rob, maar hij legde zich bij ons besluit neer.
Nu we toch niet meer de finale zouden rijden besloten we ook maar meteen naar huis te rijden zodat we thuis konden kijken wat er precies aan de hand was.
Thuis aangekomen is de Kever de brug opgegaan en hebben we de voorwiel aandrijving uit de auto gehaald.
Het was inderdaad het voorste differentieel wat het kabaal maakte.
Achteraf had Rob misschien de finale wel kunnen rijden, maar omdat een NK voor ons toch iets belangrijker is was het toch maar beter zo, geen onnodige risico's nemen.
Nu de Kever deze week nog even klaar maken en dan zullen jullie ons aankomend weekend weer tegen komen op de NK van Ysselstein.

Groetjes team van Kuringe

St. De Graafhorst - Kootwijkerbroek - 13 april

Eindelijk was het dan zover!

2e paasdag Maandag 13 April konden we weer gaan rijden met de Kever.
Het was 07.30 uur toen we vertrokken in Esch met onze nieuwe vrachtwagen.
We hadden besloten om naar Kootwijkerbroek te gaan i. v. m. de drukte in Baarle-Nassau.
Om goed 9.00 uur half 10.00 uur kwamen we aan in Kootwijkerbroek.
Het bleek dat er die dag ook crossmotoren zouden rijden op het binnenterrein.
Na de auto gekeurd te hebben en ingeschreven hadden we de tent en dergelijke opgebouwd.
Klaar voor de wedstrijd hoorde we dat er maar vier toerwagen deelnemers waren en alleen wij waren ook NK rijders.
Met dit in ons achterhoofd wisten we op voorhand dat dit geen zware dag voor ons zou worden.
Ideaal dus om diverse dingen te testen en eventueel aan te passen mits we geen stukken kregen natuurlijk, want het blijft een mechanische sport.
In de manches bleek inderdaad dat Rob geen echte druk voelde van zijn tegenstanders, dit weerhield hem er echter niet van de Kever toch eens even goed de sporen te geven.
Wat resulteerde in het feit dat twee van de drie tegenstanders in vijf rondes gedubbeld werden.
Na alle drie de manches gewonnen te hebben gingen we vol goede moed de finale in wat ook weer resulteerde in een overwinning.
Na de prijsuitreiking en alles te hebben opgeruimd zijn we weer richting Brabant vertrokken, maar niet zonder onderweg nog even goed gegeten te hebben bij een lekker wokrestaurant.
Weer vol vertrouwen kunnen we op naar de volgende wedstrijd, waarschijnlijk aankomend weekend nog in Keijenborg zodat we toch nog een keer extra kunnen rijden voor de NK in Ysselsteyn.

Groetjes team van Kuringe



Verslagen 2008 :: Klik hier!